top of page

Begrijpen we elkaar?

Deze week had ik een prachtig voorbeeld van een spraakverwarring. Ik ontving een mail van een patiënt die het klachtenformulier had ingevuld. Met belangstelling opende ik het bericht. Gelukkig was het geen klacht. Deze patiënt had een vraag over PDS. Ik begon terug te schrijven dat ze het klachtenformulier had ingevuld en dat dit bedoeld was voor een tip of klacht, toen ik me besefte dat ze wel het goede formulier had ingevuld. Ze heeft heeft PDS en wil weten hoe ze haar klachten kan verminderen.


De EZH heeft als één van de speerpunten voor volgend jaar "Samen Beslissen".

Samen beslissen kan alleen als je elkaar goed begrijpt. Daar raken we een belangrijk punt.


We kunnen niet iedereen op dezelfde wijze bereiken. 1 op de 3 Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigen. Dat betekent dat ze moeite hebben met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over hun gezondheid. Dat ligt niet aan hen, maar aan hoe informatie wordt aangeboden en hoe begrijpelijk die is.


Lees de tips van Pharos (het landelijk expertisecentrum dat bijdraagt aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen) hoe je samen beslissen mogelijk kunt maken.





62 weergaven2 opmerkingen

2 comentários


Convidado:
07 de dez. de 2022

Mooi hoe een cliënt, ons de open doet openen om goed te kijken naar de wijze van communiceren.

Curtir

Convidado:
06 de dez. de 2022

Wat een treffend voorbeeld. Goed om jezelf en elkaar die vraag te blijven stellen!

Curtir
bottom of page