5 tips om meer te bewegen

Bewegen is goed, meer bewegen is beter
Sport en bewegen is belangrijk voor iedereen. Een actieve levensstijl heeft een gunstig effect op de gezondheid het zelfvertrouwen en de gemoedstoestand. Dat geld voor jong en oud, gezonde mensen en zeker ook voor mensen met chronische aandoening. Kies wel een vorm van bewegen of sport die bij u past. Dan is de kans groter dat u het vol houdt. Het kan helpen om lid te worden van een sportvereniging of om een beweegmaatje te zoeken.

Wat is gezond bewegen?
• Voor volwassenen minimaal 2.5 uur per week matige intensief bewegen en 2 keer spierversterkende oefeningen.
• Voor kinderen 1 uur per dag matig intensief bewegen en 3 keer spierversterkende oefeningen.

Op de website sportzorg vindt u goede en betrouwbare informatie over hoe u kunt sporten of gezond bewegen ondanks de chronische aandoening.

Tip 1 Maak dagelijks een ommetje
Wandelen heeft een positief effect op je fysieke en mentale gezondheid. De gratis wandelapp "Ommetje" adviseren wij omdat het kan motiveren om dagelijks een ommetje te maken. Loopt u met ons mee? Download de app en gebruik de code NB3W9.

Tip 2 Oefeningen voor thuis
Beweeg mee met Nederland in Beweging!
Bekend met het beweegprogramma van Olga Commandeur en Duco Bauwens? Elke werkdag doen zij eenvoudige oefeningen voor die je gemakkelijk thuis voor de televisie mee kunt doen. Probeer het eens uit: elke werkdag begint ‘Nederland in Beweging’ om 9:15 uur op NPO1 bij omroep MAX op NPO1. Komt dit tijdstip je niet uit? Dan kun je ook op een zelfgekozen moment terecht op NPO.nl of op Uitzending Gemist.

Tip 3 SamenGezond
Kijk voor beweegtips, spierversterkende oefening en ontspanningstips op SamenGezond of op de beweegkaart in de buttons onderaan deze pagina.

Tip 4 Lokaal sportaanbod
Meer informatie over lokale activiteiten hierover vindt u online op Informatiewijzer Haaksbergen of bij het loket van de Noaberpoort.

Sportwijzer Overijssel is een website met een overzicht van sport en beweegactiviteiten voor 50+ en voor mensen met een beperking of chronische aandoening.

Tip 5 Buurtsportcoach
Wil je het sporten wel weer oppakken, maar valt dat niet mee? Dan kun je in Haaksbergen terecht bij een van de buurtsportcoaches. Zij kennen het aanbod en helpen om in beweging te komen. Zo kunt u bijvoorbeeld een sport of beweegactiviteit uitproberen voor een aantal weken tegen een gereduceerd tarief. Individuele begeleiding en maatwerk is ook mogelijk.